Case – Rakennuspalvelu J. Martti Oy

Yhteistyömatka palkitsemisjärjestelmän kehittämisessä

Rakennuspalvelu J. Martti Oy aloitti yhteistyön Tulospalkkiomiehen kanssa tavoitteena luoda tulospalkkiomalli, joka palkitsisi työntekijöitä onnistuneesta työstä ja yhtiön arvojen mukaisesta toiminnasta. Toimitusjohtaja Riku Peltonen kertoo, että aiheesta oli keskusteltu jo pitkään, mutta käytännön toimenpiteet olivat jääneet puutteellisiksi: ”Asiasta oli pitkään, siis vuosia, ollut työntekijöiden kanssa puhetta, mutta mitään konkreettista ei oltu saatu aikaan.” Yhteistyön alussa ei ollut valmiita ratkaisuja, mutta halu kehittää ja edetä systemaattisesti oli selkeä.”

Kuvassa projektin tulospalkkiojohtoryhmä. Vasemmalta toimitusjohtaja Riku Peltonen, hallintopäällikkö Heli Karppinen, tulospalkkiomies Tommi Larikka ja työpäällikkö Jari Salonen.

Yhteistyön alku ja eteneminen

Peltonen kuvasi yhteistyötä sujuvaksi, mutta pitkäjänteiseksi prosessiksi. Palkkiomallin kehittäminen ei ollut yksinkertaista, mutta se on ollut jatkuvaa oppimista ja hienosäätöä. Peltonen toteaa: ”Yhteistyö on ollut sujuvaa ja helppoa. Tyhjästä kun lähtee liikenteeseen, niin täytyy ymmärtää, että hyvä palkkiomalli ei tule yhdessä yössä valmiiksi, vaan vaatii pitkäjänteistä kehitystyötä.” Alku oli haastavaa, mutta pitkän kehitystyön jälkeen on edetty merkittävästi. Tällä hetkellä ollaan siirtymässä kohti projektikohtaista palkitsemismallia, joka tuo enemmän vaikuttavuutta yksilötason mittareihin.

Projektikohtainen palkitseminen – iso askel eteenpäin

Peltonen nostaa esiin, kuinka projektikohtainen palkitsemismalli on suurin askel eteenpäin. Työntekijöiltä saatu palaute on ollut keskeinen tekijä mallin kehittämisessä: ”Isoin juttu on se, että saimme viestiä työntekijöiltä, että kaivattaisiin lisää vaikuttavuutta yksilötasolla mittareihin.” Tämä palautteen perusteella palkkiomallia on haluttu muokata niin, että se motivoi työntekijöitä entistä tehokkaammin ja yksilöiden suoritusten mittaaminen koetaan merkitykselliseksi. Projektikohtainen malli tarjoaa selkeämpiä ja tarkempia mittareita, jotka tukevat tätä tavoitetta.

Palkitsemismallin lisäksi – kehitystä myös muilla osa-alueilla

Tulospalkkiomiehen yhteistyö ei ole rajoittunut vain palkkiomallin kehittämiseen, vaan matkan varrella on tullut muitakin merkittäviä kehityksiä. Peltonen mainitsee: ”Kaksikin oleellista asiaa. Ensimmäinen on kehitysharppaukset työmaiden siisteyden ja työturvallisuuden osalta, ja toinen on asukastyytyväisyyden mittaaminen. Näiden osa-alueiden kehittäminen on ollut tärkeä osa kokonaisuutta. Yhtiö on investoinut uusiin ohjelmistoihin, jotka tukevat näiden mittausten tarkempaa seurantaa.”

Tulokset ja vaikutukset

Peltonen arvioi yhteistyön tuloksia erittäin positiivisesti. Yhtiön toiminta on tullut entistä läpinäkyvämmäksi ja monet asiat ovat kehittyneet oikeaan suuntaan. ”Yhteistyö on tuonut hyviä ja konkreettisia tuloksia koko yhtiön tasolla – asiat ovat kehittyneet oikeaan suuntaan.” Peltonen toteaa. Esimerkiksi yhtiön kuukausittaiset liikevaihtotiedot ja tuloskunto raportoidaan nyt koko henkilökunnalle, mikä parantaa yhteistä ymmärrystä ja sitoutumista yrityksen tavoitteisiin. Lisäksi työturvallisuuden ja asiakaspalautteen mittaaminen ovat parantaneet yrityskuvaa, sekä sisäisesti että ulkoisesti: ”Vaikutus näkyy myös juuri työturvallisuuden mittaamisessa ja asiakaspalautteen keräämisessä, ne molemmat parantavat myös yrityskuvaa, sekä sisäisesti, että ulkoisesti.”

Työntekijöiden vastaanotto

Peltonen on ollut tyytyväinen siihen, miten työntekijät ovat ottaneet palkitsemismallin vastaan. Työntekijät ovat olleet kehityshaluisia ja ymmärtävät, että malli ei ole valmis, vaan sitä kehitetään jatkuvasti. ”Mielestäni henkilökunta on ottanut järjestelmän hyvin ja kehityshaluisesti vastaan, samalla ymmärtäen, että se ei ole vielä valmis, vaan sitä kehitetään koko ajan paremmaksi.” Peltonen kertoo. Yhteistyön tuloksena työmaiden prosessit ovat selkeytyneet, erityisesti työturvallisuuden, siisteyden ja asiakaspalautteiden osalta.

Lopuksi: Yhteistyö jatkuu oikealla polulla

Peltonen on luottavainen, että yhteistyö jatkuu oikealla polulla ja palkitsemisjärjestelmää kehitetään edelleen. ”Ollaan oikealla polulla, jatketaan työtä ja järjestelmän kehittämistä. Kun yritys menestyy, niin kiitos siitä kuuluu aina koko henkilöstölle,” Peltonen tiivistää. Yhteistyön tulokset ovat jo näkyvissä, mutta järjestelmän kehittämistä ei ole jätetty vain alkuun, vaan se jatkuu jatkuvasti.

Kenelle Tulospalkkiomiehen palvelut sopivat?

Tulospalkkiomiehen palvelut sopivat monenlaisille yrityksille ja toimialoille. Peltonen suosittelee palveluja laajasti: ”Sopinee alalle kuin alalle ja yritykselle kuin yritykselle – peruspalikat ovat kaikilla samat, joiden päälle pystyy rakentamaan mielenkiintoisia palkkiomalleja.” Tämä tekee Tulospalkkiomiehestä erinomaisen kumppanin kaiken kokoisille yrityksille, jotka haluavat kehittää palkitsemisjärjestelmänsä entistä tehokkaammaksi ja motivoivammaksi.

Riku Peltonen
toimitusjohtaja