Lappsetille työnteko on lasten leikkiä – ihan kirjaimellisesti. Siihen leikkiin otettiin reilu vuosi sitten mukaan tulospalkkiomittari kotimaan myyntitiimin iloksi ja asiakaspalvelun parantamiseksi.
Lappset Group on yksi maailman johtavista leikkipaikkoja suunnittelevista ja valmistavista yrityksistä, joka tarjoaa leikin ja liikunnan elämyksiä kaikenikäisille ja -kykyisille ihmisille.
Suomalaisen yrityksen juuret ulottuvat aina vuoteen 1970 asti. Lappsetin pääkonttori on aina sijainnut joulupukin kotikonnuilla, Rovaniemellä, josta toimintaa johdetaan ympäri maailman.
Lappsetin toiminnan keskiössä ovat kestävä kehitys ja vihreät arvot. Leikki- ja liikuntavälineet valmistetaan pääosin kotimaan kamaralla suomalaisesta männystä, jolla on negatiivinen hiilijalanjälki ja joka on myös Suomen ilmastoon loistavasti sopeutuva valinta. Tuotteet kestävät hyvin aikaa, ja huoltamalla sekä kunnostamalla niitä pystytään ylläpitämään vuosikymmeniä. Eikä palvelun pitkäikäisyys rajoitu vain itse tuotteisiin.
”Suunnittelemme tarvittaessa leikkipaikan asiakkaan puolesta, valmistamme ja asennamme tuotteet, teemme turvallisuus- ja käyttöönottotarkastukset ja ylläpidämme niitä kerran vuodessa tehtävillä huoltotoimenpiteillä ennaltaehkäisevästi. Siinä mielessä poikkeamme alalla monista muista”, Lappsetin kotimaan liiketoimintajohtaja Sari Anttila kertoo.
Tulospalkkiomittarin avulla yhdessä kohti korkeuksia
Aiemmin Lappsetin kotimaan myyntitiimi kuului osaksi koko konsernin palkkiojärjestelmää. Siinä mitattiin konsernin tasolla kerran vuodessa, mitä jäi viivan alle ja sen mukaan jaettiin henkilökunnalle tietty prosentti bonuksia.
Haasteeksi koettiin se, että paljon tytäryhtiöitä omistavassa konsernissa, jolla on paljon toimintaa eri puolilla maailmaa, oli kotimaan myyntitiimin mahdollisuudet kokonaisuuteen vaikuttamiseksi melko pienet. Lisäksi seuranta ei ollut kovinkaan helppoa.
Niinpä reilu vuosi sitten kotimaan myyntitiimi irroitettiin koko konsernin bonusmallista ja tiimille luotiin Tulospalkkiomiehen kanssa omat yhteiset mittarit. Mitattaviksi asioiksi valittiin sellaisia, joihin kaikki tiimistä pystyvät vaikuttamaan.
Lopputuloksena koko tiimi on puhaltanut vieläkin voimakkaammin yhteen hiileen ja jokainen pienikin onnistuminen otettu suurella ilolla vastaan.
”Se on tuonut hirveästi lisää iloa ja tsemppihenkeä tiimiin. Kaikki ovat olleet hirveän kiinnostuneita, miten juuri nyt koko tiimillä menee ja miten voidaan vielä palvella asiakkaita paremmin. Kun tuloksen saa kerran kuukaudessa, niin se on hyvä rytmi. Jos on ollut heikompi kuukausi, niin se ei haittaa. Ensi kuussa paremmin! Sitä on ihanaa seurata ja laittaa tiimeille viestiä, että missä nyt mennään”, Anttila sanoo iloisesti.
Kaiken keskiössä on ollut se, että asiakkaat ovat entistäkin tyytyväisempiä saamaansa kokonaisvaltaiseen palveluun. Usein pienet yksityiskohdat ratkaisevat. Etenkin euromääräisesti vähäisemmissä palveluissa, kuten erilaisissa huolto-, asennus- ja kunnossapitopalveluissa tulokset ovat olleet erittäin positiivisia. Se on tuonut iloa sekä asiakkaille että Lappsetin tiimille.
”Meille on tärkeintä tuottaa lisäarvoa asiakkaillemme. Pääsemme suunnittelemaan asiakkaan kanssa alusta loppuun asti tosi inspiroivia kohteita niin lapsille, teineille, aikuisille kuin senioreille. Tämä tukee kokonaisvaltaista palvelua.”
Yhteistyö lähti vaivattomasti käyntiin
Lappsetin ja Tulospalkkiomiehen yhteistyö lähti liikkeelle siitä, kun kotimaan myyntitiimi ei ollut innostunut koko konsernin kattavasta palkitsemismallista. Niinpä Lappsetin People & Culture -osasto päätti kartoittaa muita mahdollisia vaihtoehtoja. Sen tuloksena löytyi Tulospalkkiomies, jonka kanssa sovittiin tapaaminen. Yhteinen sävel löytyi nopeasti.
”Hän vakuutti tosi nopeasti meidät ja ymmärsi bisneksen ytimen sekä sen, mitä juuri me tarvitsemme. Hän osasi hirveän hyvin konsultoida meitä suunnitteluvaiheessa.”
Apua oli etenkin siinä, mihin asioihin kannattaa fokusoitua ja mitkä taas kannattaa jättää mittaamatta. ”Jos meillä lähti hieman ideat rönsyilemään, niin hän palautti meidät ruohonjuuritasolle, ja kertoi jos jotain tulisi olemaan hyvin vaikea mitata tai jonkun asian kanssa tulisimme menemään solmuun. Niinpä valitsimme vähän simppelimmät mittarit, sillä liian monimutkaisten kanssa on seurannan vaikeus. Hän on osoittanut ammattitaitonsa ja on hienoa jatkaa yhteistyötä!” Anttila päättää.
