Case – Golden Shine Oy

Vanhat motivointimetodit siivottiin pois ja siirryttiin tulospalkkiojärjestelmään – tuloksena entistäkin säntillisempää ja omatoimisempaa tekemistä.

Golden Shine selvittää sotkut kirjaimellisesti. Varsinais-Suomen alueella yli 10 vuotta toimineen ja erikoissiivouksiin sekä ikkunanpesuihin erikoistuneen yrityksen toimintaa ohjaavat asiakasystävällisyys ja joustavuus. ”Sovitaan, mitä tehdään. Tehdään, mitä sovitaan” on mantra, mitä eletään joka päivä todeksi.

Yli 20 ihmistä työllistävä yritys on kasvanut vuosien saatossa yhden hengen toiminimestä merkittäväksi tekijäksi Varsinais-Suomessa. Yritystä on lähdetty kasvattamaan suunnitelmallisesti 2018 vuodesta alkaen, kun Mats Källström tuli yritykseen osakkaaksi. Mats on ottanut liiketoimintajohtajan roolissa tärkeän osa-alueen hoitaakseen, jossa paneudutaan kannattavuuteen, asiakaspalveluun sekä työntekijöiden viihtyvyyteen. Vuosille 2023–2024 onkin paneuduttu vastuullisuuteen ja pyritään löytämään oikeanlaiset toimintatavat myös työntekijäportaaseen. Tulospalkkiojärjestelmän nähdään olevan isossa roolissa myös tältä osin motivoimaan henkilökuntaa.

Hienosta työstä on kilahdellut myös pystejä palkintokaappiin, sillä toimitusjohtaja Ville Hellgren on palkittu vuonna 2019 Liedossa vuoden nuori yrittäjä -palkinnolla sekä vuonna 2022 Varsinais-Suomen vuoden nuori yrittäjä -palkinnolla.

Yksi kaikkien ja kaikki yhden puolesta

Golden Shine aloitti vuoden 2023 alussa yhteistyön Tulospalkkiomiehen kanssa. Heillä oli ollut omanlaisia kannustusmetodeja, mutta jotain kuitenkin puuttui. Kun tuli kautta rantain kehuja Tulospalkkiomiehen toiminnasta tahoilta, jotka olivat hänen kanssaan tehneet yhteistyötä, oli kokeilulle helppo päätös.

”Henkilökunnan motivoiminen oli prioriteetti numero yksi. Ahkeruudesta ja hyvästä asenteesta palkitaan. Eihän meidän tarvitse työmetodeja muuttaa, mutta hyvä motivaatio ja tekemisen meininki on tärkeä saada pysymään. Ei ole perässä vedettäviä ja kädet taskussa kulkevia, vaan kaikki hoitavat hommansa. Tämä on muskettisoturimainen juttu, että kaikki yhden ja yksi kaikkien puolesta”, liiketoimintajohtaja Mats Källström sanoo.

”Lisäksi tärkeä seikka on se, että haluamme myös luoda sellaista mielikuvaa uusille työntekijöille tulospalkkiostrategian myötä, että haluamme hyvät ja motivoituneet työntekijät meille. Luomme sitä kautta positiivista työnantajamielikuvaa – sitä, että tämä on haluttu työpaikka”, hän jatkaa.

Itseohjautuvuuteen kohennusta

Kuten sanottu, Golden Shinella tulospalkkiomalli on koko joukkueen yhteinen juttu. Porukalla kokoonnutaan pohtimaan, miten eri osa-alueilla on menestytty – ja jos menestystä on tullut, niin kolmen kuukauden välein se näkyy palkkioina.

Seurattavia asioita on paljon lähtien aina toimiston, varaston, pyykkihuollon ja työvälineiden toimivuudesta. Erityisen tärkeitä ovat asiakaskohtaamiset: minkälaista palautetta on saatu, onko tullut reklamaatioita, onko oltu ajoissa paikalla ja niin edelleen. Todella yksinkertaisia asioita, mutta joista arjen pyörteissä on sinällään joskus inhimillistä lipsua. Juuri tässä asiassa on ollut yhteistyön aloittamisen jälkeen ollut havaittavissa parannusta.

”On venytty ja huomioitu asioita, mitä on ennen pidetty itsestäänselvyytenä, että joku muu hoitaa. Nyt on paneuduttu siihen, että voin myös itse tehdä tämän ja hoitaa asian. Esimerkiksi pyykkihuollossa ja jossain etukäteisessä ennakoinnissa huomisen työmaahan. On avaimet ja työvälineet, mitä tarvitaan ja katsotaan vähän työohjeistusta, mitä siellä voisi tarvita. Kokonaisuutena selkeää parannusta itseohjautuvuuteen.”

Tarttuvaa tulospalkkioinnostusta

Voisi siis sanoa, että ensisävelet ovat olleet todella lupaavia. Vuoden lopuksi voidaan antaa jonkunlainen tarkempi kaneetti siitä, miten asiat ovat pitkässä juoksussa muuttuneet. Tässä vaiheessa voi kuitenkin jo olla tyytyväinen kullankiiltoiseen yhteistyöhön Tulospalkkiomiehen kanssa.

”Yhteistyö on ollut todella joustavaa. Hän on hyvin innovatiivinen henkilö, ja hyvin intensiivinen asiassaan. Huomaa, että hän on paneutunut tähän asiaan ja on lähellä sydäntä. Hän saa hyvin tartutettua hyvän oman flown asiakkaalleen.”

”Tällä hetkellä näyttää todella hyvältä ja tuloksia odotellessa ajetaan tätä eteenpäin”, Källström päättää.